Codul Rutier 2024 le transmite clar şoferilor cu ce tip de anvelope trebuie să echipeze maşina în fiecare anotimp. În România există trei tipuri principale de anvelope auto.
Sunt cele de vară, cele de iarnă și un mix între acestea, care poartă denumirea de „all-season”.
Anvelopele all-season, aderenţă slabă
Anvelopele all-season sunt o combinație între cauciucurile de vară și cele de iarnă. Pentru că nu sunt nici la fel de rigide ca anvelopele de vară, nici moi ca cele de iarnă.
„Anvelopa all-season este un compromis. Chiar și cea mai slabă anvelopă de iarnă este mai bună decât cea mai bună anvelopă all-season. Într-adevăr, decât să mergi iarna cu anvelope de vară, mai bine cu cele all-season.
Dar, ar fi bine să le evităm”, a declarat Titi Aur pentru ProMotor, expert în conducere defensivă.
Cauciucuri dedicate anotimpului
Titi Aur a explicat și de ce e indicat să folosim anvelope de calitate.
„Atunci când mergem cu mașina, fiecare roată calcă pe asfalt cu suprafața echivalentă a unei palme. Noi, practic, avem patru palme puse pe sol. Atunci când vrem să frânăm sau să evităm, trebuie să facem în așa fel încât această suprafață să fie cât mai eficientă.
De asta e important ca vara să avem anvelope de vară și iarna să fie cauciucuri de iarnă”, a spus Titi Aur.
De ce să nu circuli vara cu anvelope de iarnă
Deși nu există un cadru legal care să reglementeze acest aspect, nu este deloc recomandat să se circule cu anvelopele de iarnă pe timp de vară. Iată la ce riscuri de expui ca șofer, dar și la ce riscuri îi expui pe ceilalți participanți în trafic.
Unul dintre principalele riscuri la care se expun cei care nu schimbă anvelopele la timp este uzura prematură a pneurilor. Anvelopele de iarnă se diferențiază de cele de vară prin compoziția lor. Cele de iarnă sunt adaptate temperaturilor mai scăzute, ceea ce înseamnă că se uzează mai repede.
Pe timpul verii, este foarte probabil ca anvelopele de iarnă să explodeze din cauza căldurii. Atunci când frânezi, acestea se încălzesc extrem de tare din cauza frecării de asfalt.