Cătălin Predoiu, ministrul Afacerilor Interne, vrea să interzică polițiștilor să mai aplice avertismente pentru încălcări mărunte ale Codului Rutier, introducând amenda obligatorie. Potrivit legii, avertismentul poate fi aplicat pentru fapte de o gravitate redusă, iar sancțiunea trebuie să fie proporțională cu gradul de pericol social al faptei săvârșite. O altă modificare privește circulația autovehiculelor fără RCA, în acest caz fiind suspendată înmatricularea mașinii.
Ministrul Cătălin Predoiu a ajuns la concluzia că accidentele în România se întâmplă din cauza faptului că, ocazional, polițiștii aplică avertismente, în loc de amenzi, în cazurile de o gravitate redusă, și a propus, într-un proiect de lege, interzicerea completă a sancțiunii avertismentului.
Potrivit notei de fundamentare a proiectului, intenția este de a elimina decizia agentului sancționator de a individualiza sancțiunea contravențională principală, acesta având obligația de a aplica doar sancțiunea amenzii alături de sancțiunea complementară, urmând ca reindividualizarea sancțiunii să revină instanțelor de judecată competente să hotărască asupra sancțiunilor aplicate de agentul constatator, prin reducerea amenzii până spre minimul prevăzut de lege. ”După mai bine de 8 ani, în care Ministerul Afacerilor Interne și Inspectoratul General al Poliției Române au negat vehement că ar impune o normă de amenzi, deși au fost nenumărate dovezi în acest sens, cu exemple concrete pe care le-am semnalat, constatăm că în realitate scopul este exact acela de a întoarce polițiștii împotriva cetățenilor și viceversa. Aprecierea inițiatorului este că va scădea consumul de droguri și alcool dacă nu se vor mai aplica avertismente pentru abaterile precum: nepurtarea centurii de siguranță, nerespectarea indicatorului acces interzis, faptul că nu au fost folosite luminile de întâlnire, staționare/oprire neregulamentară etc. Practic, toate aceste fapte, pentru care legiuitorul prevede și aplicarea de puncte penalizare, vor fi sancționate exclusiv cu amendă. Insistăm pe acest detaliu pentru a nu înjura gratuit polițistul că nu a fost indulgent, deși sunteți la prima abatere”, se arată într-un comunicat al Sindicatului Polițiștilor Europol.
Nu ai RCA, nu exiști
Potrivit proiectului de lege inițiat de șeful MAI, suspendarea de drept a înmatriculării vehiculului va interveni atât la data expirării sau, după caz, a anulării inspecției tehnice periodice și va înceta la data la care vehiculul trece o nouă inspecție tehnică periodică, precum și la data încetării valabilității asigurării obligatorii pentru răspundere civilă în caz de pagube produse terților prin accidente de circulație, situație în care suspendarea va înceta la data începerii valabilității unui nou contract de asigurare de răspundere civilă auto obligatorie. Totodată, radierea din evidență a unui vehicul se va face în cazul în care suspendarea înmatriculării vehiculului din motivul netranscrierii transmiterii dreptului de proprietate a operat pentru o perioadă neîntreruptă de 9 luni și în cazul în care suspendarea înmatriculării vehiculului din cauza absenței ITP-ului valabil a operat pentru o perioadă neîntreruptă de 3 ani. În aceste situații se află foarte mulți proprietari de autovehicule, care se vor trezi, peste noapte, cu mașinile radiate din evidență, în special românii plecați la muncă în străinătate.
Se majorează amenzile
Autoritățile publice și persoanele juridice nu vor mai beneficia de achitarea a jumătate din minimul amenzii, MAI arătând că măsura a avut ca rezultat scăderea eficienței amenzilor aplicate, valoarea acestora fiind nesemnificativă în raport cu gravitatea faptelor săvârșite care afectează interesul general. Printre contravențiile care nu vor mai beneficia de reduceri se numără nesemnalizarea sau semnalizarea necorespunzătoare a drumului public sau a trecerilor la nivel cu calea ferată, conform standardelor în vigoare, neînlăturarea obstacolelor care împiedică vizibilitatea conducătorilor de vehicule la trecerile la nivel cu calea ferată, precum și neîndeplinirea obligațiilor de instalare a mijloacelor de semnalizare rutieră și a dispozitivelor speciale de acest fel, precum și nesemnalizarea sau semnalizarea necorespunzătoare, conform standardelor în vigoare, a obstacolelor sau lucrărilor aflate în zona drumului public. Totodată, amenzi integrale se vor plăti și pentru nerespectarea termenelor și condițiilor stabilite de administratorul drumului public și de poliția rutieră privind amplasarea și executarea de lucrări în zona drumului public și nerespectarea obligațiilor de către executant sau, după caz, beneficiar ca, după terminarea lucrărilor în partea carosabilă, acostament sau trotuar, să readucă drumul public cel puțin la starea inițială.