
O nouă modificare legislativă aduce schimbări importante în modul în care sunt convocați și informați proprietarii din blocuri cu privire la activitatea asociațiilor de proprietari.
Proiectul de lege a fost aprobat de Senat și vizează modernizarea procesului decizional în cadrul asociațiilor, adaptându-l la mijloacele moderne de comunicare.
Comunicare electronică între asociație și proprietari
Potrivit noilor reglementări, proprietarii din condominii vor putea fi convocați la adunările generale și informați cu privire la hotărârile luate inclusiv prin mijloace electronice (e-mail, mesagerie etc.).
Pentru a se putea aplica această prevedere, proprietarii au obligația să comunice în scris președintelui asociației de proprietari datele de contact la care pot fi anunțați și convocați.
Această măsură vine în sprijinul digitalizării și eficientizării comunicării în interiorul blocurilor, reducând birocrația și întârzierile cauzate de metodele tradiționale de notificare.
Modalități de convocare a adunărilor generale
Conform legii, convocarea proprietarilor pentru adunările generale se face cu cel puțin 10 zile înainte de data stabilită, iar mijloacele de comunicare acceptate sunt:
- Afișare la avizierul blocului;
- Tabel nominal convocator semnat;
- Scrisoare recomandată cu conținut declarat și confirmare de primire;
- Orice alt mijloc de comunicare legal acceptat, inclusiv în format electronic, utilizând datele de contact furnizate de proprietari.
Este important de reținut că această notificare trebuie să includă și ordinea de zi a adunării generale, pentru ca toți proprietarii să fie informați în detaliu cu privire la subiectele dezbătute.
Hotărâri valabile și cu participare redusă
În cazul adunărilor generale reconvocate, dacă există dovada că toți proprietarii au fost convocați prin unul dintre mijloacele legale, hotărârile pot fi adoptate indiferent de numărul membrilor prezenți, prin votul majorității acestora.
Această prevedere rezolvă o problemă frecventă în multe asociații – lipsa cvorumului – și permite luarea deciziilor necesare pentru buna funcționare a condominiului.
Proces-verbal și afișare obligatorie
Hotărârile luate în cadrul adunărilor generale trebuie consemnate numai în timpul ședinței într-un registru unic de procese-verbale al asociației de proprietari. Documentul va fi semnat de:
- Toți membrii prezenți;
- Cenzorul sau comisia de cenzori.
Ulterior, hotărârile vor fi afișate la avizier și comunicate tuturor proprietarilor, utilizând aceleași mijloace legale acceptate, inclusiv în format electronic, pe baza datelor de contact furnizate.