
COMUNICAT DE PRESĂ privind verificările efectuate de către Comisia mixtă privind stadiul de pregătire al unităților de învățământ pentru anul școlar 2025-2026
Prefectul județului Prahova, domnul Daniel Nicodim, informează opinia publică privitor la rezultatele verificărilor efectuate de către comisia mixtă în unitățile de învățământ. Urmare a Ordinului Prefectului nr. 286/21.08.2025, a fost constituită Comisia mixtă pentru verificarea stadiului de pregătire al unităților de învățământ pentru desfășurarea în bune condiții a anului școlar 2025-2026, având în componență reprezentanți ai Instituției Prefectului Judeţul Prahova, Inspectoratului Școlar Județean Prahova, Inspectoratului pentru Situații de Urgență Prahova, Direcției Sanitar Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor Prahova, Direcției de Sănătate Publică Prahova.
Astfel, în perioada 25 august – 4 septembrie 2025, Comisia mixtă a efectuat verificări, prin sondaj, potrivit propriilor competențe și în acord cu prevederile legale în vigoare, în mai multe unități de învățământ din județul Prahova.
✔️ Direcția de Sănătate Publică Prahova a efectuat controale la 34 de unități de învățământ din județ, urmărind aspecte specifice și comunicând următoarele concluzii:
· aprovizionarea cu apă potabilă: toate unităţile de învăţământ au apă potabilă curentă prin racordare la reţeaua stradală sau din sursă proprie;
· evacuarea reziduurilor lichide: toate sunt racordate la reţeaua locală de canalizare sau la fose septice vidanjabile;
· colectarea reziduurilor solide menajere : în fiecare sală de clasă sunt recipienți din plastic, iar la nivelul fiecărei unităţi sunt pubele în care sunt colectate reziduurile solide, în mod separat, pe categorii (hartie, plastic, sticlă, metal) care sunt apoi preluate de firme de salubritate, conform contractelor încheiate;
· starea de igienă a sălilor de clasă: în toate unităţile se efectuau operațiuni de curățenie a mobilierului, pereților, podelelor, ferestrelor;
· starea de igienă a grupurilor sanitare: salubre, dotate cu hârtie igienică, săpun lichid, prosoape de hârtie;
· asigurarea asistenţei medicale a preşcolarilor/elevilor în incinta unităţilor de învăţământ: în mediul urban prin cabinete medicale şcolare, în mediul rural- prin colaborarea /bunavoinţa cabinetelor medicale de familie;
· controlul medical periodic al personalului angajat: se efectuează anual prin contract între unitatea de învăţământ și un cabinet de medicina muncii;
· efectuarea cursurilor de însușire a noţiunilor de igienă: sunt organizate la interval de 3 ani de firme specializate pentru personalul care distribuie alimente si personalul de îngrijire;
· acțiunile periodice de dezinfecţie-dezinsecţie-deratizare (DDD)-sunt efectuate la intervale de 3 luni (dezinsecţia) si 6 luni (deratizarea) prin contract cu firme specializate; dezinfecţia curentă este efectuată de personalul de îngrijire, iar în cazul apariției unor boli transmisibile (scarlatina, menigita bacteriană etc.) dezinfecția se efectuează de firme specializate.
Totodată, au fost reevaluate cele 14 unități care la sfârşitul anului şcolar trecut nu deţineau autorizație sanitară de funcționare, constatându-se remedierea deficiențelor sesizate în iulie 2025.
✔️ Direcția Sanitar Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor Prahova a realizat o serie de controale la mai multe obiective, după cum urmează:
– 9 grădinițe cu program normal;
– 3 grădinițe cu program prelungit;
– 11 școli învățământ primar și gimnazial;
– 2 cantine școlare.
Au fost stabilite două obiective specifice: monitorizarea Programului Guvernamental „Lapte-corn” (de care vor beneficia 2803 copii înscriși pentru anul școlar 2025-2026, potrivit evidențelor unităților de învățământ vizate de control) și verificarea cantinelor școlare din cadrul Liceului Tehnologioc “1 Mai” și a Liceului Tehnologic “Lazăr Edeleanu” din Municipiul Ploiești, unde anul trecut au fost înscriși 78 elevi. Sunt prezentate, astfel, următoarele concluzii:
– deciziile privind implicarea personalului coordonator pentru gestionarea Programului Guvermamental „Lapte – corn” și/sau pentru activitățile specfice cantinelor școlare, nu au fost actualizate;
– personalul desemnat pentru desfășurarea activităților specifice Programului Guvernamental „Lapte – corn”/cantinelor școlare, nu a fost instruit in scopul respectării procedurii operaționale specifice;
– situația tehnică a spațiilor s-a consemnat detaliat pentru fiecare unitate de învățământ si s-a stabilit comunicarea în regim de urgență a planurilor de măsuri asociate rapoartelor de analiza internă;
– în toate unitățile de învățământ școlar și preșcolar sunt asigurate utilaje frigorifice/aparatură necesară pentru măsurarea și controlul temperaturii necesare pentru depozitarea optimă a produselor alimentare;
– până la data curentă, nu au fost disponibile documente ce privesc selecția furnizorilor/trasabilitatea produselor alimentare;
– programul DDD se desfășoară sub coordonarea Primăriei Municipiului Ploiești, cu prestator de sevicii desemnat.
În urma controalelor, DSVSA Prahova a dispus unităților care au înregistrat neconformități să comunice rapoartele de analiză intenă și planurile de măsuri corective, în scopul reevaluării și validării condițiilor de funcționare în raport cu prevederile legislative ANSVSA în domeniul siguranței alimentelor.
✔️ Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă Prahova a realizat 42 de controale de prevenţie, fiind constatate 146 de nereguli (24 dintre acestea au fost remediate în timpul inspecției), sancţionate cu 139 de avertismente şi 7 amenzi contravenţionale în cuantum de 34.500 de lei.
Principalele nereguli constatate în urma controalelor au fost: punerea în funcţiune a construcţiilor şi continuarea funcţionării fără autorizaţie de securitate la incendiu, reducerea gabaritelor căilor de evacuare prin depozitarea diferitelor materiale, neactualizarea planurilor de evacuare în caz de incendiu, nemarcarea căilor de evacuare pentru persoane în caz de incendiu cu indicatoare standardizate, neasiguararea necesarului mimim de stingătoare portabile cu pulbere, neverificarea instalației electrice, nefuncționarea corpurilor de iluminat aferente instalației de iluminat de securitate pentru evacuare, nefuncționarea la parametrii proiectați a instalațiilor de detectare, semnalizare și alarmare la incendiu etc.
De asemenea, ISU Prahova a transmis situația cladirilor de învățământ, astfel:
· pentru 191 de clădiri de învăţământ a fost emisă autorizaţia de funcţionare la incendiu;
· 38 de clădiri de învăţământ sunt neautorizate (privind îndeplinirea cerinţei fundamentale “securitate la incendiu”), din care 19 au obţinut avizul de securitate la incendiu;
· 643 de clădiri de învăţământ nu necesită solicitarea şi obţinerea autorizaţiei de securitate la incendiu (sunt clădiri existente la care nu s-au realizat modificări).