
Pentru că dorim, ca administrație locală, să existe transparență atunci când vine vorba despre demersurile pe care le întreprindem pentru comunitate,vă anunțăm faptul că am intrat, recent, în posesia concluziilor rapoartelor de expertiză tehnică realizate anul acesta la blocurile aflate în imediata apropiere a străzii 23 August, care a fost afectată din cauza surpării înregistrate în primăvara anului trecut. Întrucât aceste rapoarte au făcut obiectul unor discuții și în cadrul Consiliului Local Slănic și, ulterior, documentele au fost transmise și consilierilor locali, am considerat că este necesară o informare în acest sens și pentru locuitorii orașului, având în vedere situația de urgență înregistrată la nivel local în anul 2024. Astfel, așa cum reiese din repetarea expertizelor tehnice, în cazul blocurilor pericolul a trecut! În mod concret, au fost realizate de către un specialist cu atestat în domeniu două rapoarte de expertiză tehnică asupra blocurilor 13 și 14, respectiv asupra blocurilor 20 și 20 B, scopul fiind același, și anume constatarea stării fizice și a celei structurale în cazul clădirilor după ce au fost efectuate lucrări de îmbunătățire a terenului de fundare, urmărindu-se atât verificarea capacității de preluare a solicitărilor seismice conform normativelor, cât și identificarea eventualelor degradări, fisuri sau defecte noi apărute ulterior intervențiilor de punere în siguranță a terenului din jurul clădirilor.
Având în vedere faptul că au fost întocmite două rapoarte separate, iar documentele, fiecare având în jur de 130 de pagini, conțin foarte multe informații de specialitate și date tehnice, vom prezenta o sinteză a concluziilor, astfel încât locuitorii orașului, în mod special familiile care locuiesc în cele patru blocuri, să afle, din sursă sigură, informațiile referitoare la expertizarea tehnică a blocurilor menționate.
Aceste noi expertize reprezintă o reluare și completare a celor realizate la finalul anului 2024, pentru a se vedea dacă au fost înregistrate degradări ce ar necesita remediere pentru îmbunătățirea stării fizice a construcțiilor și asigurarea confortului și siguranța locatarilor. Documentele conțin și imagini preluate cu drona, atât în 2024, cât și anul acesta, fiind realizate și studii de teren în apropierea blocurilor, în zona de influență a alunecării de teren din vecinătatea acestora.Trebuie să menționăm faptul că în ambele rapoarte au fost precizate și cauzele care au dus la surparea străzii din centrul orașului Slănic:”Zona de sufoziune, aflându-se cel mai probabil la confluența a
două sau trei cursuri de apă subterană, a apărut prin antrenarea particulelor fine din stratul de pietriș spre aval, creând goluri sub stratul de argilă cu plasticitate ridicată. Acest lucru a fost pus în evidență de datele satelitare care au arătat o tasare în timp a întregii zone. Momentul în care s-a produs surparea este asociat cedării stratului impermeabil de argilă care a antrenat și pătura de asfalt a străzii în cauză. Prăbușirea unei porțiuni din Str. 23 August este
efectul acțiunii apelor naturale subterane care circulă pe dedesubtul stratului de argilă și spală agregatul care îl susține. Pentru monitorizarea dinamicii terenului, s-au montat martori de tasare pentru urmărirea acesteia în timp”. Prima expertiză tehnică asupra blocurilor din apropierea străzii afectate de surpare a fost realizată în noiembrie 2024, iar suplimentar, pe lângă forajele executate până la data realizării acesteia, s-au mai executat alte 12 foraje geotehnice cu adâncimi între 30m și 80m. ”Fotografii realizate de către experți pe data de 8.08.2025 au arătat că nu au mai fost înregistrate deplasări ale terenului în așa fel încât să apară fisuri severe ale trotuarului din
jurul blocurilor pe direcția sufoziunii, față de cele realizate în luna a noua 2024. În urma analizelor efectuate, structura se încadrează din punctul de vedere al riscului seismic în clasa 1 de risc seismic, corespunzătoare construcțiilor cu risc ridicat de prăbușire la cutremurul de proiectare corespunzător stării limită ultime”, se precizează în raportul aferent blocurilor 13 și 14, expertiza scoțând în evidență și obligațiile ce le revin proprietarilor, fiind recomandată
începerea activității de urmărire în timp a comportării construcțiilor, sub toate formele, cu precizarea că decizia de intervenție în ceea ce privește reparațiile curente se va lua de către administratorii imobilelor. În mod concret, în vederea protejării împotriva efectului unui potențial cutremur, s-a propus soluția de izolare seismică a clădirilor, avantajul acestui tip de intervenție fiind acela că se poate realiza fără ca locatarii să fie mutați în altă parte.
În ceea ce privește blocurile 20 și 20 B, concluziile raportului geotehnic sunt următoarele:”Pentru a preveni efectele negative ale infiltrațiilor de apă asupra construcțiilor existente și a stabilității acestora, este esențial să se implementeze măsuri constructive care să elimine riscul de umezire a terenului. Aceste măsuri trebuie să abordeze ambele surse potențiale de umezire: apele de suprafață și rețelele subterane. Astfel, este necesar să se adopte soluții care să blocheze orice posibilitate de infiltrare a apei în teren, asigurând protecția și durabilitatea structurii. Acest lucru implică intervenții specifice pentru gestionarea atât a apelor meteorice, cât și a celor din
rețelele subterane, în vederea menținerii condițiilor optime de stabilitate. Conform normativelor, se impun măsuri obligatorii pentru limitarea infiltrației apelor de suprafață în teren. Acestea vizează prevenirea pătrunderii necontrolate a apei și protejarea stabilității construcției. Între scanarea realizată pe data de 28.09.2024 și scanarea realizată pe data de 8.08.2025 nu există diferențe considerabile. În urma analizelor efectuate, structura se încadrează din punctul de vedere al riscului seismic în clasa 1 Risc Seismic 1 corespunzător construcțiilor cu risc ridicat de prăbușire la cutremur”. Totodată, raportul conține și o serie de propuneri în ceea ce privește
măsurile de intervenție, respectiv de consolidări și reparații. Astfel, se propun: revizii curente (periodice), verificări ale structurii de rezistență- trebuie să se verifice dacă apar fisuri în elementele din beton armat
ale structurii, fisuri în grinzi, stâlpi sau planșee, dacă ușile și ferestrele se închid mai greu, dacă sunt deformații excesive ale elementelor de construcție; verificarea finisajelor și a elementelor decorative- se va
pune accent pe apariția infiltrațiilor, a condensului, dacă se înregistrează desprinderi ale elementelor ornamentale (tavane false, placaje, tencuieli, deteriorări balustrade); verificarea instalațiilor
termice, sanitare și electrice în vederea funcționării lor în bune condiții.”Reviziile curente se vor executa anual de către personal calificat. Decizia de intervenție în ceea ce privește reparațiile curente, fără implicații în siguranța exploatării clădirii, va fi luată de către administratorul imobilului”, se mai menționează în raportul de expertiză, în care se mai recomandă că sunt necesare și consolidarea fundațiilor, izolarea seismică a clădirilor.
Iar concluziile și recomandările generale, așa cum reies ele din ambele rapoarte de expertiză tehnică, sunt următoarele:” Având în vedere că s-a realizat stabilitatea terenului și nu s-au agravat defectele observate în data de 25.09.2024, la momentul primei vizite, și nu au apărut fisuri noi sau deplasări îngrijorătoare ale clădirilor, se constată că s-a stopat sau s-a încetinit considerabil procesul de înclinare a clădirilor. Având în vedere situația actuală a terenului de fundare, se recomandă monitorizarea constantă a tasărilor și a înclinației clădirilor, în continuare, până la adoptarea unei soluții de intervenție pentru aducerea clădirilor la nivelul necesar de rezistență și stabilitate la acțiuni seismice. După realizarea soluției de intervenție, urmărirea se va continua cel puțin la nivel anual până când diferența de mișcare între două citiri succesive va fi sub 2 mm, apoi se va trece la citiri la 5 ani și dacă diferența între două citiri va fi mai mică decât 2, citirile vor fi cel puțin la nivel anual”.
Curtea de Conturi a găsit nereguli grave la CJ Prahova în mandatul trecut (2020-2024)











