Interesul tinerilor pentru limbile străine, altele decât engleza, este în creștere. În prezent, a doua cea mai căutată limbă străină în România este germana, urmată de cele latine, care în ultimii ani au devenit tot mai populare.
Din păcate, sunt puține școli publice care au ore de germană, italiană sau spaniolă.
Adevărul lui Andrei Volosevici: un interviu “pe bune” despre realitatea din ultimii 4 ani
”Ola, bonjour, ca va și în germană, halo!”.
Pentru că în școlile de stat sunt puțini profesori care predau germana, italiana sau japoneza, de pildă, tot mai mulți elevi le învață cu ajutorul internetului ori merg la cursuri private.
”Știu engleză foarte bine, spaniolă la nivel conversațional și germană”.
Cele mai recente date ne arată că în topul căutărilor pe internet la categoria cursuri de limbi străine, pe primele locuri se află germana, spaniola și italiana. Și japoneza este tot mai cerută.
Cele mai căutate limbi străine în România (martie-aprilie 2023)
Engleză – de căutăriGermană – de căutăriSpaniolă – de căutăriItaliană – 870 de căutăriFranceză – 580 de căutăriJaponeză – 320 de căutări
Sursa: Clubul copiilor
”Reporter: Ce alte limbi ți-ai fi dorit să înveți?
Tânără: Spaniolă și probabil coreeană. Eram foarte obsedată de K-pop pe atunci”.
Mulți spun că și-ar fi dorit să învețe și alte limbi străine în afară de engleză sau franceză, dar nu au reușit.
”– Am făcut germană, dar degeaba.
– De ce degeaba?
– Păi, am avut profesoare care ba una era însărcinată, alta bătrână… Și ne-au cam lăsat aș Iar în liceu aveam o profă foarte bună, dar era la alt nivel cu toată clasa, iar eu nu mai eram la nivelul lor”.
Chiar dacă germana este căutată, numărul profesorilor care o predau în școlile din sistemul de stat este de aproape 7 ori mai mic față de cei care predau franceză.
Numărul profesorilor de limbă germană și franceză în școlile din România
Limba Franceză – de profesoriLimba Germană – 982 de profesori
Sursa: Ministerul Educației
Cei mai puțini sunt în mediul rural sau în orașele mici.
Miruna Croitoru, președinta Consiliului Național al Elevilor: ”Nu sunt profesori, pentru că nu au fost încurajați de profesori sau familie să meargă pe această latură umanistă. Dacă s-ar rezolva această problemă și ar exista o distribuire corectă a profesorilor de limbi străine și în mediul urban, dar și în cel rural, automat vom putea vorbi despre oportunități mult mai mari și despre șanse egale pentru elevi”.
În prezent, în marile companii din Europa, cei care vorbesc mai multe limbi străine sunt în avantaj, în special germana, japoneza ori chineza.
Marian Staș, coordonatorul programului Liderii Mileniului Trei: ”Cultura germană se năpustește cu viteza ingineriei și a inteligenței artificiale. Plus că sunt foarte multe companii care au legături profesional cu acel spațiu cultural. Acolo este o cultură destul de strictă și riguroasă a respectului față de limba germană”.
Doar 11 % dintre elevii români studiază germana, iar pentru italiană și spaniolă, numărul lor este și mai mic.
Finanțat de Uniunea Europeană. Punctele de vedere și opiniile exprimate sunt ale autorilor și nu reflectă neapărat pe cele ale Uniunii Europene sau ale Comisiei Europene. Nici Uniunea Europeană și nici autoritatea care acordă finanțarea nu pot fi considerate responsabile pentru acestea.