Directiva europeană impune, în România, taxa de poluare pentru mașini

Directiva europeană impune, în România, taxa de poluare pentru mașini

Vești proaste pentru cei care se mai agățau de speranța că vor putea circula cu autoturisme sub Euro 7. Ministerul Transporturilor a transpus o Directivă europeană într-un proiect de lege, care introduce, practic, o taxă de poluare în tariful rovinietei, astfel că cei fără mașini electrice sau cel puțin Euro 7 vor plăti tarife duble. Mai mult, din 2026 se va introduce un sistem de control video în toată țara, astfel că nimeni nu va mai scăpa de amenzi, care se vor dubla și ele.

Bănicioiu, „paradit” doar cu denunțul lui Cocoş. Victor Ponta dezvaluie cum a fabricat DNA dosarul ex-ministrului Nicolae Banicioiu, achitat in prima instanta: „Pro Romania si PMP trebuiau eliminate din Parlament”

Primul pas pentru eliminarea din circulației a mașinilor pe benzină și motorină a fost făcut. Ministerul Transporturilor a transpus, într-un proiect de lege, Directiva (UE) 2022/362 privind taxarea autovehiculelor pentru utilizarea anumitor infrastructuri, și, odată cu ea, eliminarea mascată a autovehiculelor sub norma de poluare Euro 7, care va deveni, în scurt timp, obligatorie pentru producători.

Surse/ Licitație măsluită, la CJ Prahova: Vicele Cristian Apostol a dat ordin ca firma unei foste consiliere PNL să câştige transportul de persoane în Prahova

Potrivit actului normativ, din 2026, tarifele și amenzile pentru rovinietă se dublează și, în plus, proprietarii autoturismelor sub Euro 7 vor plăti cu 100% mai mult. Totodată, supravegherea video se va extinde, astfel încât nicio mașină nu va putea scăpa de verificări. Potrivit proiectului legislativ, rovinieta se va aplica în funcţie de categoria vehiculului, de clasa de emisii poluante (EURO) și de durata de utilizare a reţealei de drumuri naţionale din România. Durata de utilizare cuprinde durata de parcurs, precum şi durata de staţionare. Rovinieta se va aplica pe reţeaua de drumuri naţionale din România cu excepţia sectoarelor de drum naţional aflate în intravilanul municipiilor între indicatoarele de intrare/ ieşire în/ din acestea. În situația în care nu pot fi furnizate date privind încadrarea în clasa de emisii poluante, vehiculul se încadrează în clasa de emisii Euro 0. ”Până când emisiile de CO2 vor fi abordate prin instrumente mai adecvate, cum ar fi taxele pe combustibil armonizate care să includă o componentă privind carbonul, sau până când transportul rutier va face obiectul unui sistem de comercializare a certificatelor de emisii, statele membre ar trebui să poată aplica o taxă bazată pe costurile externe care să reflecte costul emisiilor de CO2. În cazurile în care dovezile științifice justifică acest lucru, statele membre ar trebui să aibă posibilitatea de a aplica taxe bazate pe costurile externe legate de emisiile de CO2 mai mari decât valorile de referință stabilite în prezenta directivă”, se arată în Directiva europeană.

Hidro Prahova continuă să îşi bată joc: Mii de prahoveni, lăsați fără apă potabilă. De vină e… seceta!

 

Schimbarea totală vine la 1 ianuarie 2026

Începând cu data de 1 ianuarie 2026, rovinietele emise în baza prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 15/2002 își vor înceta valabilitatea, iar CNAIR va restitui, la solicitarea scrisă a utilizatorului, sumele reprezentând contravaloarea rovinietei, corespunzătoare perioadei de neutilizare, se precizează în proiectul de lege al Ministerului Transporturilor. Directiva europeană, transpusă de România, instituie și o taxă de congestionare rutieră. ”Congestionarea rutieră, la care toate autovehiculele contribuie în proporții diferite, reprezintă un cost de aproximativ 1 % din PIB. O parte semnificativă a respectivului cost poate fi atribuită congestionării traficului interurban. Prin urmare, ar trebui permisă aplicarea unei taxe de congestionare specifice, cu condiția ca aceasta să fie aplicată ambelor categorii de vehicule grele și ușoare. Pentru a fi eficace și proporțională, această taxă ar trebui să fie calculată pe baza costurilor marginale ale congestionării și diferențiată în funcție de loc, de oră și de categoria vehiculului”, potrivit Directivei Europene.

Camere peste tot

În scopul descurajării circulației fără rovinietă valabilă, amenda se va stabili între un minim, reprezentând dublul rovinietei pentru 12 luni, și un maxim, reprezentând de patru ori rovinieta pentru 12 luni, iar cuantumul amenzii pentru circulația fără rovinieta valabilă se poate modifica prin hotărâre a Guvernului, susține Ministerul Transporturilor. Constatarea contravenţiilor se va face prin intermediul terminalelor de interogare, de către inspectorii din cadrul Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier, poliţia rutieră, personalul CNAIR și personalul poliţiei de frontieră care îşi desfăşoară activitatea în punctele de control pentru trecerea frontierei de stat a României, precum și a sistemelor de camere video pe reţeaua de drumuri naţionale din România de către personalul CNAIR.

Ai o informație care poate deveni ştire?
Scrie-ne pe WhatsApp sau Telegram: 0726.080.191