Cea mai ingenioasă construcție din Dacia, ascunsă pe fundul Dunării

Cea mai ingenioasă construcție din Dacia, ascunsă pe fundul Dunării

Pe malul sârbesc, în apropiere de Cazanele Mici, se găseşte de aproximativ de ani o placă memorială antică numită Tabula Traiana, unul dintre cele zece monumente de pe primul drum suspendat în Dacia.

Bănicioiu, „paradit” doar cu denunțul lui Cocoş. Victor Ponta dezvaluie cum a fabricat DNA dosarul ex-ministrului Nicolae Banicioiu, achitat in prima instanta: „Pro Romania si PMP trebuiau eliminate din Parlament”

La începutul secolului al II-lea, romanii au construit primele drumuri imperiale, de piatră, pe teritoriul Daciei, folosite, inițial, de armatele împăratului Traian pentru a avansa în Dacia, în timpul războaielor daco-romane. Cele mai importante rute imperiale începeau de pe malul Dunării, una de la Baziaș (Caraș-Severin), unde fusese înființat castrul Lederata, iar cealaltă din Orșova (Mehedinți), anticul oraș Dierna.

Surse/ Licitație măsluită, la CJ Prahova: Vicele Cristian Apostol a dat ordin ca firma unei foste consiliere PNL să câştige transportul de persoane în Prahova

Potrivit istoricilor, armatele romane au intrat în Dacia trecând fluviul Dunărea pe poduri construite din vase. Căile de comunicații ocoleau munții Banatului, prin est și vest, și se uneau la Tibiscum (Caransebeș), de unde drumul imperial continua spre colonia Sarmizegetusa (video), trecând prin Porțile de Fier ale Transilvaniei.

Hidro Prahova continuă să îşi bată joc: Mii de prahoveni, lăsați fără apă potabilă. De vină e… seceta!

Drumurile construite de romani la începutul secolului al II-lea, din capitala provinciei Dacia, ajungeau pe valea Mureșului și urcau prin Apuseni, spre nordul provinciei, până la Porolissum (Moigrad), traversând orașele antice Apulum (Alba Iulia), Potaissa (Turda), Napoca (Cluj-Napoca).

„Ca pretutindeni în imperiu, romanii au construit drumuri militare şi comerciale solide, netede şi largi, iar de-a lungul lor, la anumite distanţe se ridicau pentru călători lăcaşuri de repaus, unde se schimbau trăgătorii. Unde poziţia topografică îngăduia se construiau turnuri de strajă (speculae), care aveau menirea să supravegheze nu numai drumurile, dar şi să observe orice încălcare străină“, arăta istoricul Traian Simu, relatează Adevă

Pe drumul construit de romani prin Cazanele Dunării s-a păstrat doar unul dintre monumentele comemorative ridicate – Tabula Traiana. Rezinstă de peste 19 secole, din vremea războaielor daco-romane, însă, pentru a nu ajunge sub apele Dunării, odată cu amenajarea hidroenergetică Porțile de Fier, a trebuit mutată cu 30 de metri mai sus în ’60. Cu dimensiuni de patru metri și 1,75 metri, Tabula Triana era cioplită în piatră deasupra drumului și pe ea au fost reprezentați doi delfini plutind și un vultur pe cer.

„De ambele părți, două figuri înaripate țin grandios tabla scobită în stâncă, acum mult ruinată de oameni și de vijeliile timpurilorNumai în stânga, pe partea de sus puteam citi următoarea inscripțiune: IMP. CAES. D. NERVAE. F NERVA TRAIANVS. AVG. GERM. PONT. Mai mult nu am putut citi, deoarece mai în jos literele sunt cu totul șterse prin cele multe fatalități ale secolelor. Pescarii sârbi demult se scutesc în acest loc și în scobiturile cele mai adânci aprind focul. Nu este de mirare dacă și literele cele de sus abia le mai putem observa, fiind înecate de cenușiu și fum”, arăta istoricul Aron Densușianu.  

Tabula Traiana ar fi fost ridicată după primul război al romanilor cu dacii conduși de Decebal, pentru că epitetul „Dacicus” atribuit lui Traian după învingerea dacilor lipsea din cuprinsul inscripției, potrivit istoricului. Mai târziu, textul în limba latină a fost descifrat astfel: „Împăratul Cezar fiul divinului Nerva, Nerva Traian, Augustus, Germanicus, Pontifex Maximus, investit de patru ori ca Tribun, Tatăl Patriei, Consul pentru a treia oară, excavând roci din munți și folosind bârne de lemn a făcut acest drum”.

Ai o informație care poate deveni ştire?
Scrie-ne pe WhatsApp sau Telegram: 0726.080.191